BTI er en samhandlingsmodell for tjenester som møter gravide, barn, unge og foreldre det er knyttet undring eller bekymring til. Hensikten med BTI er å kvalitetssikre en helhetlig og koordinert innsats, uten at det blir brudd i oppfølgingen. BTI bidrar til tidlig innsats, samordning og medvirkning.

BTI- veileder

Harstad har utviklet en BTI-veileder som viser veien fra bekymring til handling og fungerer som et verktøy for ansatte som arbeider med barn og unge. Veilederen beskriver steg for steg hvordan du som ansatt kan gå frem når du opplever en undring eller bekymring for et barn eller en ungdom. Det er et mål at BTI-veilederen skal sikre ansvarsfordeling og samhandling på tvers av tjenester og sikre kontinuitet i oppfølgingen av den gravide/barnet/ungdommen dersom det enes at barnet/ungdommen har behov for kommunens hjelpeapparat.

Stafettholder

Et viktig mål i BTI-veilederen er å sikre kontinuitet i oppfølgingen. Stafettholder er sentrale verktøy for å sikre helhetlig og koordinert oppfølging av gravide/barn/ungdom som det knyttes undring eller bekymring til.

Stafettholderen er den som til enhver tid har koordineringsansvar for å følge opp barnet/ungdommen/familien. Eksempler på aktuelle stafettholdere: kontaktlærer, pedagogisk leder i barnehagen, helsesykepleier, kontaktperson i barneverntjenesten og lignende.

Stafettholders oppgaver:

  • Ansvarlig for å involvere den/de det gjelder så tidlig som mulig i planlegging, gjennomføring og involvering av tiltak.
  • Sikre samtykke til tverrfaglig samhandling om/når det er aktuelt
  • Invitere inn til koordinerings- og evalueringsmøter, også ved uforutsette eller plutselig oppståtte behov
  • Stå for dagsorden for møter, lede møter og sørge for at referat skrives fra møter, følge med på tidsfrister og at tiltak evalueres
  • Sikrer at det snakkes med barnet/ungdommen/foresatte mellom møter og fanger opp hvordan det går
  • Stafettholder er særlig ansvarlig for at barnet/ungdommen/foresattes stemme er synlig i arbeidet
  • Loggføre kontakt som gjøres med barnet/ungdommen/foresatte/andre samarbeidspartnere
  • Inviterer inn andre tjenester etter behov på nivå 2 i BTI-modellen og koordinerer det tverrfaglige arbeidet
  • Holder kontakt med familien, tjenestene som er involvert og nettverket rundt

Rutine for stafettholder