Evaluering er et viktig element i hvordan vi samarbeider og hvordan samarbeidet oppleves for barn, ungdom og familiene deres.

Evaluering er en del av av BTI-handlingsveilederen

Et svært viktig trinn på hvert nivå i BTI-veilederen er å evaluere tiltakene og hjelpen som gis. Etter at tiltak er prøvd ut skal det kalles inn til et eget evalueringsmøte der alle involverte parter drøfter i hvilke grad tiltakene har ført til at barnets/den unges situasjon har endret seg. I denne evalueringen er det også viktig å få med barnets/den unges opplevelse av endring. På bakgrunn av evalueringen tas det en beslutning om den videre oppfølgingen:

  • skal tiltaket avsluttes?
  • tiltaket har effekt, men man er fremdeles ikke i mål og arbeidet fortsetter?
  • kan det iverksettes andre tiltak?
  • tiltaket har ikke gitt ønsket effekt. Er det behov for hjelp fra andre tjenester?

Evaluering på individnivå

På individnivå har en disse fora for evaluering av samhandling og arbeidet i tjenestene:

  • Utviklingssamtaler lærer – elev – foresatt
  • Barnesamtale i barnehager
  • Elevråd
  • Medarbeidersamtaler
  • Medarbeiderundersøkelser
  • Ansvarsgrupper/samarbeidsmøter/nettverksmøter

FIT (Feedback Informerte Tjenester)

Tjenestene i Harstad kommune planlegger å ta i bruk kommunikasjons- og tilbakemeldingsverktøyet FIT. FIT er en arbeidsmetode som innebærer at hjelpeapparatet skaffer seg systematiske og umiddelbare tilbakemeldinger fra brukere om hvorvidt hjelpen som gis passer og virker for den enkelte. Formålet med FIT er å utvikle og forbedre tjenestene underveis som hjelpen gis.