Evaluering er en systematisk datainnsamling, analyse og vurdering av en planlagt, pågående eller avsluttet aktivitet, eller virksomhet. Evalueringer kan gjennomføres før et tiltak iverksettes, underveis i gjennomføringen, eller etter at tiltaket er avsluttet. Evaluering er viktig for læring, forbedring og utvikling.
Rutiner
Rutiner for systematisk evaluering av kommunens tjenester står sentralt i BTI-arbeidet. Det er viktig å evaluere tjenestene Harstad kommune tilbyr for å sikre forsvarlige tjenester til barn og unge og å tilby rett hjelp til rett tid. I Harstad kommune kan evalueringer på tjenestenivå være:
- Kommunens felles kvalitets- og avvikssystem
- Elevundersøkelser og foreldreundersøkelser for skole og barnehage som etter retningslinjer fra Utdanningsdirektoratet
- Gjennom den enkelte tjenestes kompetanseplaner
- Tilbakemelding fra brukere
- Gjennom budsjettarbeid og arbeid med årsrapport
Harstad kommune gjennomfører medarbeiderundersøkelser og ulike brukerundersøkelser. Oversikt over kommunens gjennomførte og planlagte spørreundersøkelser kan du se her.
Tilbakemelding fra brukere
Harstad kommunes klage-/forbedringsordning skal bidra til at utvikling av kommunens tjenester skjer i samspill med brukerne og innbyggerne. Gjennom ordningen sikres en systematisk registrering og oppfølging av tilbakemeldinger fra innbyggerne. Forventninger til, og erfaringer med kommunens service og tjenester, blir synliggjort. Kommunikasjonen mellom innbygger og den kommunalt ansatte bidrar også til å skape tilgjengelighet og nærhet, og dette er en forutsetning når målet er samspill og tillit som virkemiddel for å utvikle og forbedre tjenestene. Du kan lese mer om kommunens klageprosedyre her.
Klage kan sendes på e-post til postmottak@harstad.kommune.no eller via Send sikkert til Harstad kommune