Harstad kommune bruker et digitalt kvalitetssystem levert av Datakvalitet. Kvalitetssystemet er en del av kommunens internkontrollsystem. Systemet skal bidra til kvalitet i og forbedring av tjenesteproduksjonen, ved å sørge for at vedtatte prosedyrer og oppgaver i kommunen blir gjennomførte. I tråd med lovkrav, skal internkontroll sikre oversikt, god egenkontroll og gode tjenester til innbyggerne i kommunen. Kommunedirektøren har det overordnede ansvar for at kvalitetsarbeidet som gjennomføres i kommunen. HMS-avvik rapporteres hvert halvår til politiske utvalg. Avvik for tjenesteområdene rapporteres til politiske utvalg regelmessig.
Veileder for internkontroll i kommunesektoren gir en fremstilling av reglene i kommuneloven kapittel 25 og tolkningen av disse basert på lovens forarbeider.
Avvik
I kommunens kvalitetshåndbok finner man kommunens interne kvalitets, avviks- og varslingssystem, som ansatte bruker i det daglige. Her finnes alle lover, rutiner, reglement, håndbøker, skjema, prosedyrer og planer knyttet til arbeidet i Harstad kommune.
Varsling
Varsling bruker vi når det er snakk om lovbrudd, grovt pliktbrudd og uetiske handlinger. Å varsle er å si fra om kritikkverdige forhold på arbeidsplassen. Arbeidstaker har rett til, og i enkelte tilfeller også plikt til å si fra om kritikkverdige forhold i Harstad kommune. Man kan varsle på to måter:
Intern varsling: Innad i vår organisasjon, eks. tjenestevei, vernetjenesten, tillitsvalgtapparat.
Ekstern varsling: Tilsynsmyndigheter, offentlige instanser, media etc. Ved ekstern varsling, vurder:
- taushetsplikt
- lojalitetsplikt (jfr kommunens etiske retningslinjer)
Varsling av eksterne tilsynsmyndigheter (eks. arbeidstilsyn, helsetilsyn og lignende) er
uansett lov.
Her kan du som ansatt i Harstad kommune melde inn en varslingssak.